A legnagyobb napelem gyártók

A világ legnagyobb napelem gyártói.

Kína világelsőIgen tanulságos a napelem gyártóknak a 2017-es listája, mely most jelent meg. Mondhatjuk azt, hogy a világ tendenciáinak teljes mértékben megfelel, és nagy változás nincs benne a múlt évhez képest. Csak egy új név van a listán.

Helyezés Cégnév Ország
1 JinkoSolar Kína
2 Trina Solar Kína
3 Canadian Solar Kína
4 JA Solar Kína
5 Hanwha Q-Cells Kína/Korea
6 GCL-SI Kína
7 LONGi Solar Kína
8 Risen Energy Kína
9 Shunfeng (belevéve a Suntech-et) Kína
10 Yingli Green Kína

A listán csak kínai gyártók találhatók. A Hanwha Q-Cells a tulajdonosai alapján Koreainak számítana, de a gyártás nagy része náluk is kínában történik.

A világban a panelgyártásban van ugyan versenyben pár Kínán kívüli cég, de a kínai napelem felívelés olyan igényeket támaszt országon belül, hogy a helyi cégek előnye behozhatatlan.

Az első három helyen levő cég pozíciója nem változott. Jelenleg ők határozzák meg a világ napelem gyártását.

A listán vannak teljesen ismeretlen szereplők. Ennek az az oka, hogy Kína napelem piaca és növekedése olyan hatalmas, hogy csak hazai gyártással is bele lehet kerülni a top 10-be.

Napelem védővám Amerikában

Napelem védővám Amerikában.

Napelem védővámAz USA új elnöke többször hangsúlyozta, hogy megvédi és erősíti az amerikai ipart, ha kell védővám alkalmazásával.

Amikor a Német és Japán autógyártók számára beharangozta a Mexikóba telepített gyárak miatt az import autók 35%-os extra vámját, több gyártó részvényei azonnal zuhantak 1-2 százalékkal. Ekkora vám gyakorlatilag a kitiltással egyenértékű.

Most Trump újabb védővámot vezetett be, a kínai és koreai napelemekre 30%, a mosógépekre egymillió darabig 20%, felette 50% vámot vetettek ki.

Az amerikai cégek természetesen örülnek a hírnek, a részvényeik azonnal emelkedni kezdtek és már be is jelentették a munkaerőfelvételt.

Kína és Dél-Korea persze azonnal tiltakozik, és a Kereskedelmi Világszervezetnél már be is panaszolják Amerikát a “túlzó és sajnálatos vámok” miatt.

Érdekes, hogy két ennyire ellentétes világszemléletű elnök tevékenysége is a helyi napelem ipart segíti. Obama még a globális felmelegedés, a környezetszennyezés csökkentése, az energiaellátás zöldítése miatt, Trump a helyi ipar támogatása és az így születő munkahelyek miatt támogatja a napelem gyártást és felhasználást.

Miért lehet fontos számunkra ez a hír?

Az európai napelem hiány miatt. Mivel céges csődök és európai védővámok miatt Európában jelenleg napelem hiány van, az árak inkább nőnek mint csökkennek. Ha a kínai és dél-koreai napelemek a védővám miatt inkább európát veszik célba Amerika helyett, ez csökkentheti a hiányt, sőt a napelemek árának csökkenéséhez is hozzájárulhat.

Támadás Paks2 ellen

Most lesz vagy nem lesz Paks2?

Paks2 támogatása Ausztria tiltakozását hoztaSzerencsére ez nem terrorista támadás, mert Ausztria a paksi atomerőmű bővítését, azaz a Paks2 atomerőmű építését támadta meg az Európai Bíróságnál. A Bizottság már 2014-től vizsgálta a paksi atomerőmű bővítést, főleg annak az állami támogatási részét, de végül ősszel jóváhagyták a projektet. Hétfőn viszont Ausztria keresetet nyújt be az atomerőmű bővítése ellen, mert szerintük ez “rossz üzenet”.

Ausztriában régóta csökken az atomenergia támogatottsága, mely részben a Zwentendorfi, részben a Temelini atomerőműnek köszönhető.

Zwentendorfban épült Ausztria első és egyben utolsó atomerőműve. Az erőmű épülésével folyamatosan nőtt a tiltakozás. Egyetlen Osztrák település sem vállalta a kiégett fűtőelemek tárolását így a külföldi tárolás miatt az energiafüggetlenség nem volt biztosítható és emelt költséget is okozott. A növekvő civil és politikai tiltakozás miatt népszavazást írtak ki, mely a politikusok elvárásával szemben alakult és a választók többsége a nukleáris energia felhasználása ellen szavazott. Emiatt a már majdnem kész erőmű építését is leállították. Azóta az erőművet leszerelték és az épületet többek között napelem erőmű telepítésével tették energiatermelővé.

Temelinben eltérő (keleti – nyugati) technológiákat próbáltak öszehangolni, későn jelezték, hogy szivárgott a radioaktív víz, az erőmű pedig veszélyesen közel (60 km-re) van az Osztrák határhoz. Ezek pedig így együtt már joggal zavarták az osztrákokat.

Mivel Paks2 is orosz technológiával készülne és az oroszok automatikusan tagadnak minden balesetet vagy szivárgást, emiatt akár jogos is lehet az ellenérzésük.

Az sem segíti a támogatásukat, hogy Magyarország szinte minden Paks2-t érintő anyagot azonnal titkosít és elzár minden szakmai és civil érdeklődő elől.

Mi akár örülhetünk is ennek a tiltakozásnak, mert az atomerőmű háttérbe szorulásával vagy a projekt meghiúsulásával ismét a megújuló energia kerülhetne előtérbe.

Új energetikai pályázat

Újabb energiahatékonysági pályázat!

Napelem pályázatA pályázatot kertészeti üzemek, állattartó gazdaságok, élelmiszeripari- és borászati üzemek használhatják ki.

A célterület: Az energiafelhasználás csökkentése, és az erőforrás-hatékonyság javítása.

A pályázatot csak tisztán napelem rendszer telepítésére is fel lehet használni.

A pályázati keretösszeg 35 milliárd Ft.

Egyedi projekt maximum 500 millió Ft, kollektív projekt 1 milliárd Ft támogatást kaphat.

A támogatás intenzitása közép-Magyarországon 40%-ot, a többi régió 50%-ot kaphat.

Előlegként a pályázat összegének 50%-a lekérhető.

Február 19-től nyújható be a pályázat.

A megvalósítás időtartama: 24 hónap

Ha szeretne Uniós támogatással napelem rendszert, vegye fel velünk a kapcsolatot.

Elektromos hajó

Kínában elkészült az első elektromos hajó.

Elektromos hajóMa már Kína egyre több mindenben példát mutat a világnak. A gyors iparosodás miatt az extrém légszennyezés csökkentése már kiemelt cél, ennek eredményeképpen egyre több megújuló energia projektről érkezik hír Kínából. A legújabb hír az elektromos hajó.

Elég korán megjelent az első, még kísérleti elektromos, sőt napelemes repülőgép, a Solar Impulse. Manapság egyre több autógyártó vesz fel a palettájába elektromos autót, sőt már olyan gyártó is van, mely a teljes kínálatát le akarja cserélni elektromos modellekre. Elektromos kamionból is már több gyártó kínálatából választhatunk.

Ebbe a sorba illik bele a most bemutatott elektromos hajó.

A teherhajó 70 méter hosszú, a meghajtáshoz az energiáját 2400 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor tárolja. Egy töltéssel 2200 tonna rakományt képes szállítani 80 km távolságba, majdnem 13 km/h sebességgel. Az akkumulátorok feltöltése sem hoz veszteségidőt, mert a feltöltéshez elegendő 2 óra, ami a hajó kirakodásához egyébként is szükséges.

A hajót kínai cég (Hangzhou Modern Ship Design & Research) tervezte, Kínában (Guangzhou Shipyard International) készült és Kínában fogják használni. Guangzhou (ismertebb nevén Kanton) városa Kína harmadik legnagyobb városa, hatalmas ipari és kereskedelmi központ, ennek megfelelő méretű környezetszennyezéssel. Nagyon jól jön számukra tehát egy olyan teherszállító hajó, mely 0 szennyezést bocsájt ki magából.

Jelenleg ugyanis a hajóval történő teherszállítás az egyik legnagyobb mértékű környezetszennyező emberi tevékenység. A szállítás nem csak zöldebb lesz, de olcsóbb is az elektromos hajó segítségével, mert az áram olcsóbb a többi hajónál használt dízelolajnál.

Most pedig jöjjön a kínaiak fekete humora: ezt a modern, tiszta, környezetbarát hajót arra használják, hogy szenet szállítsanak szénerőművekbe. Persze ezen akár bosszankodhatunk is, de ehelyett örüljünk annak, hogy megmutatták, a vízi teherszállítás is megoldható szennyezés nélkül. Ha pedig ekkora távolságban és ilyen méretben már most is gazdaságos az elektromos szállítás, tekintsünk egy kicsit előre a jövőbe.

Minden szakember szerint az akkumulátor technika fejlődése a következő forradalmi változás. Ha a jelenleginél sokkal több energia tárolható sokkal kisebb méretben sokkal olcsóbb akkumulátorokban, akkor ki használna dízelolaj meghajtású hajót?

A jövő az elektromos hajó lesz, a példa már látható. A “szenet szállító elektromos hajó” pedig valószínűleg visszatérő ironikus megjegyzés lesz a jövő generáció energetikai szakemberei számára.

Magyarországi Tesla autógyár?

Magyarországra telepíti a Tesla az új autógyárát?

TeslaMiután a Tesla bejelentette, hogy keresik az európai Gigafactory helyszínét, már a következő Tesla autógyár európai helyszínét is keresik. Ez a 4-5 milliárd eurós befektetésű, több ezer embernek munkahelyet adó gyár bármelyik európai gazdaság ékköve lehetne. El is indult érte a verseny.

Természetesen a versenyben ott vannak az autóipar nagyágyúi, (Németország, Svédország,) és feltörekvő játékosai (Magyarország, Lengyelország, Csehország, Szlovákia) is.

A régi nagyok a több generációs tapasztalatukat és a kiforrott beszállítói, kiszolgálói hátteret tudják felmutatni. (Amerikában egy Német autó mind a mai napig státusszimbólum.) Az új feltörekvők pedig bemutathatják, hogy a gazdaságuk egyre nagyobb szeletét adja az új autógyártó kapacitások vonzása és kiszolgálása.

A visegrádi négyek közül talán Csehország fonódott össze a leginkább a Német iparral. Az autóipari múltjukat és hátterüket pedig a szocialista időkből is jól ismert Skoda (ma már a VW csoport tagja) jelzi. Az országban jelentős darabszámú elektromos autótöltő állomás található, az Elon Musk által preferált megújuló energia hátteret pedig az évekkel ezelőtt robbanásszerű fejlődést hozó Feed-In-Tariff rendszerük megteremtette.

Szlovákia és Lengyelország is egyre több autógyárat tud felmutatni, a visegrádi négyek folyamatosan egymásra licitálnak a nagy autógyártóknál.

Magyarország pedig arra tud hivatkozni, hogy lassan az ipari kibocsájtásunk harmada (29,5%-a) az autóiparból származik. A győri Audi, a kecskeméti Mercédesz, a szentgotthárdi Opel mellett az esztergomi Suzuki is jelentős mennyiségű autót gyárt, a beszállítóik elég nagy része pedig szintén Magyar. Jó pont a tárgyalásokban a zöld rendszám és a hozzá tartozó támogatások, valamint a meglevő 403 elektromos autótöltő.

Persze ezek a szempontok magukban nem elegendőek, a döntő szempont valószínűleg az adókedvezmények és támogatások mértéke lesz. (Elon Musk, a napenergia egyik élharcosa híres arról, hogy ki tudja harcolni a korábban tervezett maximumon túli támogatást is.)

Addig is, míg eldől a gyár helye, elsőként két szupertöltő-állomást telepítenek Magyarországra.

Üzemzavar a Paksi Atomerőműben

Üzemzavar volt az éjszaka Pakson

Paks üzemzavarDecember 15-én éjszaka 1:33-kor meghibásodott a Paksi Atomerőmű 4-es blokkjának egyik generátora. A 8-as generátor hibája miatt egy időre a 7-es turbinát is le kellett kapcsolni. A 4-es blokk jelenleg a teljesítményének a felével üzemel.

A hivatalos közlemény szerint: “Az eseménynek nukleáris biztonságra gyakorolt hatása nincs.”

Olcsó poén lenne az atomerőmű biztonságáról értekezni vagy arról, hogy mennyivel kevesebb (konkrétan 0) mozgó alkatrész vagy hibaforrás van egy napelem erőműben. Azt azért ismét kiemelem, hogy egy generátorbeli hiba kiejtette az atomerőmű teljesítményének a negyedét. Ha több blokkot érintő vagy teljes Paksot érintő lenne a hiba, Magyarország energiaellátása is meginoghatna.

Ez a hiba éjszaka jelentkezett, amikor alacsony az energiaigény, ha a csúcsidőszakban esne ki egy vagy több blokk, a nukleáris veszély nélkül is éreznénk a hatását.

Itt térek vissza a napelem erőművekre.

Ha egy országot nagyrészt egy nagy erőmű lát el energiával, mint most Paks vagy pár évtized múlva Paks2, hanem az ország területén elszórva vannak (akár több száz) napelem erőmű + akkumulátoros energiatároló rendszerek, nagyságrenddel jobb az energiabiztonság. Az ellenérvek közül az anyagi jellegűek már most sem állnak meg a lábukon, pár év múlva pedig minden előrejelzés a fosszilis és atomerőművek gazdaságossági okokból történő jelentős háttérbe szorulását jelzik.

Talán nem véletlen az sem, hogy a Paks2-t építő Roszatom is nyit a megújuló energia irányára valamint a Csernobili Atomerőművet is napelem erőműként hasznosítaná az Ukrán állam.

Még mindig a széntől függünk.

A világnak még mindig a szén a fő energiaforrása.

Szénfelhasználás40 év alatt nem változott a világ megdöbbentő függősége a fosszilis tüzelőanyagoktól.

1971 óta minden évben az energiánk több mint 80%-a fosszilis energiaforrásokból származik. Ez még mindig így van, ami két okból is meglepő.

A legtöbb atomerőmű 1971 és 1990 között kezdte el a működését, és a legtöbb megújuló energia park az elmúlt 10 évben épült. Az elmúlt 45 év során olyan sok nem-fosszilis energiaforrást telepítettünk, és mégsem látszik a hatása a táblázatban. Van néhány mód arra, hogy megértsük miért.

Először is, a világ tiszta energiaforrásainak nagy részét elektromos áram előállítására használják. Azonban a villamos energia csak a világ energiafogyasztásának 25%-át teszi ki.

Másodszor, ahogy a gazdag világ egy tisztább energiaszerkezet felé indult, a szegény világ nagy része éppen most kezdte el a modern energiákhoz való hozzáférést. Elkerülhetetlenül a legolcsóbb megoldást választották, amelyek most még a fosszilis tüzelőanyagok. Ez azonban az előrejelzések szerint már nem tart sokáig.

Tehát igen, sokkal több tiszta energiát használunk, mint korábban, de a világ energiaigénye olyan meredeken nőtt, hogy sokkal több fosszilis üzemanyagot használunk, mint a múltban.

A gazdasági növekedés történelmileg a kibocsátások növekedéséhez kapcsolódott. Sok évtizede most először, 2014 és 2016 között a világ teljes üvegházhatást okozó gázkibocsátása változatlan maradt. Úgy tűnik, hogy talán a világ kitalálta a módját, hogy anélkül növekszik, hogy többet bocsátana ki, talán a tiszta energia felhasználásnak köszönhetően.

Sajnos az új előrejelzések azt sugallják, hogy 2017-t a 2016-os évnél több kibocsátással fogjuk befejezni. Ez azért van, mert a gazdag világ nem csökkenti elég gyorsan a kibocsátásait, és a szegény világ továbbra is gyorsan növekszik.

Mindez összhangban van a fosszilis tüzelőanyagok iránti megdöbbentő függőségünk hosszú távú tendenciájával.