Mennyire reális egy Magyarországi Gigafactory?
Hivatalos nyilatkozat vagy hír még nem látott napvilágot, de a portfolio.hu nyomozása szerint Magyarország is harcba száll az európai Gigafactory elnyeréséért.
Az eredeti Gigafactory Elon Musk cégének, a Teslának a tulajdona és Nevadában épül. A gyár még nincs teljesen készen, bár 2016 júliusában már felavatták és el is kezdte a működését. A gyár tervezett mérete 930.000 m2, és 2017 végére is csak a harmada készül csak el.
Már a múlt év végén bejelentette Elon Musk, hogy további gyárakat fognak építeni Európába és Ázsiába. Ezek a gyárak látják el a Tesla autóit és a Powerwall/Powerpack rendszereket akkumulátorokkal. A tervezett gyár beruházási összege kb. 5 milliárd euró és 17 ezer embernek adhat munkát. Ezek olyan számok, melyek minden európai ország számára vonzóvá teszik a Gigafactory-t.
Elon Musk eddigi karrierje bizonyítja, hogy amelyik ország magának szeretné ezt a projektet, annak komoly érveket kell bemutatnia. Amikor az USA-ban az első Gigafactory-nak keresték a helyét, akkor nyilvánosságra hozta a tervet és várta az ajánlatokat. Végül Nevada adta a legvonzóbb ajánlatot, az 1,3 milliárd dolláros (főleg adó-) kedvezményt.
Kik esélyesek?
Az európai jelentkező országok közül kiemelkedik Litvánia, ahol Vladas Lasas, egy nagybefektető összefogta az ország vezetőit és a fiatal szakembereket a cél érdekében. Érdekes ötletként egy internetes játékban a Minecraft-ban be is mutatták, hogyan képzelik el országukban a Gigafactory felépítését.
A Tesla válasza ez volt: „Litvánia ismeri a szívünkhöz vezető utat.”
Svédország is erős háttérrel indul a versenyben, mert Mikael Damberg svéd ipari miniszter már minden szempontból alkalmas helyszínt is kínált a gyárnak. Trollhättan városában működött korábban a SAAB, mely ugyan kínai tulajdonban van, de hajlandóak bérbe adni a gyárat. A SAAB miatt az autógyártásban tapasztalt munkaerő helyben megtalálható.
Elon Musk számára fontos, hogy a gyár minél nagyobb arányban megújuló energiával működjön. A nevadai gyárat ezért fedik le napelemekkel. (Melyek szintén a cégcsoporthoz tartozó SolarCity cégnél készülnek.) Ebben is jó pontot kap Svédország, mert a város mellett található egy 107 éves vízerőmű, amely Svédország energiaigényének 1-2 %-át adja, és így tiszta energiával tudná ellátni a Gigafactory-t is.
Magyarország mellett szól, hogy jelentős az autóipari hátterünk, (Audi, Mercedes, Suzuki,) jelentős az autóipari beszállítói hátterünk (Bosch, Thyssenkrupp). Magyarország gazdasági elmaradottsága most plusz előnyt ad számunkra a versenyben. Az EU szabályai szerint ugyanis akár 50% támogatást is adhatunk a hozzánk telepedő cégeknek. (Ez lehet készpénztámogatás vagy társasági adókedvezmény.) Nevadában 26% kedvezmény elegendő volt a gyár elnyeréséhez, tehát ez nagyon komoly érv.
Mi szól a Magyarországi Gigafactory ellen?
Nézzük meg a hátrányokat is, mert sajnos abból is van pár.
Elon Musk elkötelezett támogatója a megújuló energiának, főleg a napelemeknek (hiszen az övé a SolarCity) és a szélenergiának. Magyarország viszont elkötelezett a Paks2 építésére és több különböző módon gátolja a megújuló energia terjedését. Részletesebben:
- Magyarországon a szélenergia tiltott. Ezt nehéz támogatásként elkönyvelni.
- A vízerőmű Bős-Nagymaros óta Magyarországon kerülendő kifejezés.
- A napelemek telepítését március 31 után két különböző adó is visszafogja. Ezek hivatalos neve: napelem termékdíj kiterjesztés és elosztói teljesítménydíj.
- A lakossági és céges pályázatok kiírása előtérbe helyezi a szigetelést és fűtéskorszerűsítést, de nem igazán támogatja a napelem telepítést.
- Az Amerikában egyre elterjedtebb és a Tesla által a Gigafactory-ban gyártott Powerwall (hibrid megújuló energia tároló rendszerek) Magyarországon nem engedélyezettek.
Helyzetünk tehát nem rózsás, de azért versenyzünk a Magyarországi Gigafactory megvalósításáért. Tehát olyan furcsa módon versenyzünk egy gyárért, amelynek a termékeit Magyarországon nem szabad használni? Csak ezeket meg ne tudja Elon Musk…
Dél-Ausztrália energiaellátása az utóbbi időben olyan ingadozó és megbízhatatlan volt, hogy kormányszinten is komoly vitákat eredményezett. A szövetségi kormányt és annak elhibázott energiapolitikáját, a Viktória állambeli Hazelwood szénerőmű bezárását és a
Megjelent a lakossági energetikai korszerűsítést támogató hitelprogram. (VEKOP-5.2.1-17 a Budapesten és Pest megyében, GINOP-8.4.1/A-17 a Pest megyén kívül lakók számára).
Már az Antarktisz területén is gazdaságos a napelem rendszer telepítése?
Február elején érkezett egy Uniós nyilatkozat, mely alapján a már 2013 óta fennálló napelem védővámot lassan kivezetik. Kínával több oda-vissza felvetett, bevezetett és fenyegetett vám után jutottak erre a megállapodásra. Volt például Kína részéről felvetés a Német autókra és a Francia borokra kivetendő adókról. Ez persze nem véletlenül azon országok ellen szólt, akik leginkább pártolták a napelem vám bevezetését.
Nyilvánosságra került egy törvénymódosítás, mely egy új napelem adó előkészületének tűnik. A korábban, 2015-ben bevezetett adó neve „
2015 októberében Kaliforniában az Aliso Kanyonbeli földgáztározóból 726 tonna földgáz szabadult ki, ami miatt Kalifornia kormányzója, Jerry Brown rendkívüli állapotot hirdetett ki. Azóta ezt a környezeti katasztrófát tartják a legnagyobbnak az USA történetében, mely túlszárnyalta a 2010-es Deepwater Horizon olajkatasztrófáját is. 8000 kaliforniait kellett kiköltöztetni otthonából, és az állam energiaellátása is bizonytalanná vált.
Ha Önnél a fűtés még most is földgáz alapú, akkor érdemes átgondolnia a jövőt. Egyszerre két problémaforrás is felbukkant, melyek bármelyike is elég lehet ahhoz, hogy Ön is váltson.
Nemsokára újra indul az energetikai pályázat önkormányzatoknak, mely 100%-os támogatást tesz lehetővé.
2016 úgy ért véget Costa Ricában, hogy több mint 250 napon át egyetlen gramm fosszilis tüzelőanyagot sem égettek el, így az egész évi elektromos energiaigényük 98,2%-át megújuló energia segítségével fedezték.