Jönnek az 1000 V-os napelem panelek
A Kyocera bejelentette, hogy tervezik az 1000V-os napelem panelek forgalmazását. Először Európában engedélyezték az eddigi 600V helyett az 1000V-os rendszerek használatát, de ezt most már az USA-ban is engedélyezik.
A váltás eredménye, hogy az anyagköltségek és a munkadíjak is csökkennek, a rendszer hatékonysága pedig nő. A költségek csökkenése a Kyocera mérnökei szerint a 20%-ot is elérheti! Ha ez a szám valóban igaz, az 1000V-os panel nem alternatívája lesz a mostani 600V-os panelnek, hanem teljesen kiüti a piacról a ma még egyeduralkodó megoldást.
Ezekben az 1000V-os rendszerben a csökkenésnek az összetevői a következők:
- Több modul található stringenként (sorba kapcsoltan), így ugyanolyan panel darabszám mellett a stringek száma csökken. Így a felhasznált anyagok száma és a munkadíj is csökken.
- A használt kábelek vékonyabbak, így kevesebb réz kell hozzájuk, így olcsóbbak és könnyebb a szerelésük.
- Az 1000V-os inverterek kisebbek és olcsóbban telepíthetők, mint a 600V-os inverterek.
A hosszabb távú előnye az 1000V-os napelemek használatának, hogy csökkenteni lehet segítségükkel az ellenállásból adódó veszteséget, amit „feszültségesés”-nek neveznek. Ez ugyan csak 0,75% a 600V-os rendszerekhez képest, de ez hatalmas nyereség a rendszer több, mint 20 éves élettartama alatt.
Steve Hill, a Kyocera Solar Inc elnöke szerint az 1000V-os napelemek használata nagyszerű példája annak, hogy a modern technológia időt, erőfeszítést és pénzt takarít meg a hatékonyság növelésével.
A panelek jelenleg tesztelés alatt állnak, a forgalmazásuk várhatóan 2014-ben kezdődik 60 és 80 cellás kialakításban.
A megújuló energia terén folyamatosak a fejlesztések, így ma már nem csak hatékonyabbak a napelemek, de nemsokára az általuk termelt energia tárolható lesz hosszabb távon. Ekkor pedig nem csak a korábbi alacsony feszültségen üzemelő napelem rendszereket, de teljesen más energiaforrásokat is ki fog ütni a piacról a napelem. Ezt viszont senki sem fogja bánni, mert sokkal tisztább, gazdaságosabb és kiszámíthatóbb lesz az emberiség energiatermelése.
A közvetlenül a Magyar-Román határon található Bors nevű település határába épül egy új Román napelem erőmű 1MW teljesítménnyel. A projekt összege majdnem 20 millió lej, és ebből csak 2% volt a szükséges önrész, a többit Uniós vissza nem térítendő támogatásból fedezik.
Ezen a mondaton könnyebb meglepődni, mint komolyan venni, hiszen Nigéria legtöbbször az olajat, háborút, éhezést, szegénységet juttatja az emberek eszébe.
A megújuló energia kémiai tárolása korunk egyik megoldandó problémája. Két Magyar feltaláló, Raisz Iván és fia, Raisz Dávid az októberi nemzetközi találmányi bemutatón aranyérmet nyert ezzel a találmányával.
A Bentley sokáig az eleganciájáról és a luxusról volt híres, emellé most a környezettudatosság társul. Bejelentették ugyanis, hogy a Crewe-ben található gyáruk tetejére egy több, mint 20.000 panelből álló, 5MW-os napelem rendszert telepítenek. Ez az erőmű a gyár energiaigényének akár 40%-át is fedezni fogja, és így évente a szén-dioxid kibocsájtást 2500 tonnával csökkentik. Ez az erőmű lesz így az Egyesült Királyságban a legnagyobb tetőre telepített napelem rendszer.
A repülőtereket egy széles, és biztonsági valamint zajbeli korlátok miatt egy elég nagy kihasználatlan terület veszi körül. Ennek a területnek egy rendkívül praktikus felhasználására mutat most példát Indianapolis. Ide épült egy repülőtéri napelem rendszer, mely még a reptér energiaigényét is csökkenti.
Karinthia tartományban most egyszerre két új közösségi finanszírozású napelem rendszer kezdte el működését. A módszer ugyanaz, mint a korábbi
Hollandok nyerték az ausztráliában tartott napelemes autók versenyét Darwintól Adelaide-ig Nuna7 nevű autójukkal. A verseny távja még hagyományos autóval is jelentős, mert 3000 km. Ezen a távon egy hihetetlen, fosszilis meghajtású autónak is dicséretes 90,71 km/h átlagsebességet ért el a győztes autó.
A katonai alkalmazások után végre megérkezett egy kifejezetten civilek számára kifejlesztett napelemes drón. A drónt létrehozó cég, a Titan Aerospace az elképesztően hosszú (5 éves) folyamatos működés miatt a modellt csak légköri műholdnak nevezi. A hivatalos adatok szerint a repülési magassága 65.000 láb, ami majdnem 20.000 méter. Ez messze a hagyományos repülőgépek repülési magassága felett van, így válik érthetővé a légköri műhold megnevezés.
Az IHS friss tanulmánya szerint 2013 első negyedévében 7,1GW, a második negyedévben 8,5GW napelem rendszer került telepítésre világszerte. A napelem telepítések száma tehát 20%-os növekedést mutat!