Kicsi a Bors, de süti a nap…
A közvetlenül a Magyar-Román határon található Bors nevű település határába épül egy új Román napelem erőmű 1MW teljesítménnyel. A projekt összege majdnem 20 millió lej, és ebből csak 2% volt a szükséges önrész, a többit Uniós vissza nem térítendő támogatásból fedezik.
Bátori Géza, Bors polgármesterének nyilatkozata szerint 12 hónap alatt kell megvalósítani a projektet, aminek az építését tavasszal kezdik.
A napelemes erőmű 4168 db 240 Wp teljesítményű panelből áll, és 60 db inverter szolgálja ki ezeket.
Mivel Románia vállalása megújuló energia szintjén jelentősen nagyobb, mint Magyarországé, így a 2014-re vállalt 20% megújuló energia arány része ez a projekt is. Az itt termelt energiát közvilágításra és a víztisztító telep működtetésére használják fel, így csökkentik Bors település energiaköltségét.
De jó lenne, ha a határ Magyar oldalán is hasznosíthatnánk a napsütést. Igény (és uniós vállalás) mindenesetre már régóta lenne rá Magyarországon is.
Ezen a mondaton könnyebb meglepődni, mint komolyan venni, hiszen Nigéria legtöbbször az olajat, háborút, éhezést, szegénységet juttatja az emberek eszébe.
A megújuló energia kémiai tárolása korunk egyik megoldandó problémája. Két Magyar feltaláló, Raisz Iván és fia, Raisz Dávid az októberi nemzetközi találmányi bemutatón aranyérmet nyert ezzel a találmányával.
A Bentley sokáig az eleganciájáról és a luxusról volt híres, emellé most a környezettudatosság társul. Bejelentették ugyanis, hogy a Crewe-ben található gyáruk tetejére egy több, mint 20.000 panelből álló, 5MW-os napelem rendszert telepítenek. Ez az erőmű a gyár energiaigényének akár 40%-át is fedezni fogja, és így évente a szén-dioxid kibocsájtást 2500 tonnával csökkentik. Ez az erőmű lesz így az Egyesült Királyságban a legnagyobb tetőre telepített napelem rendszer.
A repülőtereket egy széles, és biztonsági valamint zajbeli korlátok miatt egy elég nagy kihasználatlan terület veszi körül. Ennek a területnek egy rendkívül praktikus felhasználására mutat most példát Indianapolis. Ide épült egy repülőtéri napelem rendszer, mely még a reptér energiaigényét is csökkenti.
Karinthia tartományban most egyszerre két új közösségi finanszírozású napelem rendszer kezdte el működését. A módszer ugyanaz, mint a korábbi
Hollandok nyerték az ausztráliában tartott napelemes autók versenyét Darwintól Adelaide-ig Nuna7 nevű autójukkal. A verseny távja még hagyományos autóval is jelentős, mert 3000 km. Ezen a távon egy hihetetlen, fosszilis meghajtású autónak is dicséretes 90,71 km/h átlagsebességet ért el a győztes autó.
A katonai alkalmazások után végre megérkezett egy kifejezetten civilek számára kifejlesztett napelemes drón. A drónt létrehozó cég, a Titan Aerospace az elképesztően hosszú (5 éves) folyamatos működés miatt a modellt csak légköri műholdnak nevezi. A hivatalos adatok szerint a repülési magassága 65.000 láb, ami majdnem 20.000 méter. Ez messze a hagyományos repülőgépek repülési magassága felett van, így válik érthetővé a légköri műhold megnevezés.
Az IHS friss tanulmánya szerint 2013 első negyedévében 7,1GW, a második negyedévben 8,5GW napelem rendszer került telepítésre világszerte. A napelem telepítések száma tehát 20%-os növekedést mutat!
Anglia meglepő lépést tapasztalhatott az Ikeától. A lapraszerelt bútorok és lakberendezési tárgyak mellett az IKEA kínálatában júliustól napelemes rendszerek is kaphatók. Ez azért nem klasszikus szereld magad napelem rendszer, hiszen az előálló nagyfeszültség szakembert kíván. Az IKEA ezeket a napelem rendszereket készletekben összerakva árulja, és a saját szakemberei végzik a szerelést. Az egyik eltérés a szokásos IKEA termékekkel szemben pont ezért a szerelési útmutató teljes hiánya.